Vill din skola köpa Adels dröm har jag ett skolerbjudande om köp 4 betala för 3. Dessa böcker beställs direkt via anetteforfattare@gmail.com .
Eftersom boken vänder sig till ett brett ålderspann kan nedanstående frågor ses som ett generellt underlag för diskussion. Frågorna är kopplade till olika kapitel i boken Adels dröm. Du som lärare får själv anpassa frågorna efter din elevgrupps ålder och dynamik samt de arbetssätt ni är vana vid.
Antingen läser man hela boken först för att sedan gå tillbaka och jobba med diskussionsfrågorna eller så gör man det allt eftersom att händelserna sker. Du som lärare vet bäst vad som passar din elevgrupp.
Efter kapitel 2:
Familjen splittras och Adel gömmer sig under golvplankorna tills terroristerna försvunnit och han får möjlighet att fly. Hur mycket ska man kämpa för det man tror på? Är det bra att vara envis? Fundera över känslan att ligga i mörker och ensamhet utan att veta vad som händer ens föräldrar. Ha en skrivuppgift kring skräckens och flyktens natt. Adel har en färdigpackad ryggsäck att ta med sig på flykten. Vad skulle dina elever packa i sin ryggsäck? Vad är viktigt för dem? Träna på att skriva listor. Översätt listan till engelska. Diskutera skillnaden mellan beskrivande text och listor. Diskutera flyktvägen och titta på kartan. Finns det andra möjliga flyktvägar? Vilken väg är kortast/säkrast/billigast? Diskutera varför dagens flyktingar från Syrien tar sig med båt till Europa. Lyssna till klipp på youtube där Hans Rosling diskuterar frågan. Hans Rosling är professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet, föreläsare och grundare av Gapminder Foundation. Han har tydliga förkaringsmodeller.
Efter kaptitel 3:
Adel överlever tack vare att turisterna i stugbyn och husen omkring kastar mycket mat som fortfarande var rätt så okej att äta. Fundera över att hushålla med sina resurser. Var kommer vår mat ifrån? Framställning, förpackning, transport, lagerhållning samt till slut inköp av konsument som inte äter upp produkten, det är ingen bra näringskedja. Hur kan man tänka kring den frågan. Vad kan varje person göra för att mat inte ska kastas. Hur mycket handlar en familj mat för varje månad? Om man tar till vara allt man handlar istället för att kasta vissa delar, hur mycket kan man då minska sina matkostnader med? Vad kan man göra för pengarna istället?
Adel har som mål i livet att bli fotbollsstjärna. Vilka mål har eleverna? Vilka förebilder har de? Måste förebilden göra samma saker som man själv vill uppnå?
Efter kapitel 4:
Siri var lycklig över att ha Lovisa. Hon var en perfekt kompis. Vad tycker dina elever är viktiga egenskaper hos en kompis?
Adel jobbar varje natt trots att han är ett barn. Är det okej? Vad säger lagen? Hur är det i andra länder? Finns det produkter i våra affärer som är gjorda av barn? Hur kan vi som konsumenter ta reda på en produkts bakgrund?
Efter kapitel 5:
Siri delar sitt fotbollsintresse med sin pappa. Vad tycker dina elever om att göra tillsammans med sina föräldrar/syskon/vänner?
Efter kapitel 6:
Barnen hjälper till att plocka fram och röja bort efter maten. Vad brukar dina elever hjälpa till med hemma?
Siri och Lovisa dukar fram alla spel och ber småbröderna välja vad de ska spela. Vilka favoriter har dina elever bland alla brädspel som finns? Kanske klassen kan ha en spelvecka där olika spel presenteras och provspelas.
Efter kapitel 7:
Siri och Adel möts. Hur skulle dina elever reagera i samma situation? Låt eleverna berätta om möten som betytt mycket för dem.
Efter kapitel 8:
Padre står och smyger bland soptunnorna och Greg fryser till is av att träffa honom. Greg är rädd för Padre. Vad är dina elever rädda för?
Efter kapitel 9:
Siri och Lovisa simmar ut mot den övergivna segelbåten. Här kan man jobba med bilduppgifter. Akvarellmålning, hav, solnedgångar, båtar.
Efter kapitel 10:
Frierier och raggningstips 😉
Efter kapitel 11:
Adel faller ihop på golvet då Anna-Maria kommer in i restaurangköket. Varför gör han det? Kan man reagera på olika sätt då man är rädd?
Efter att boken är utläst:
Skriv bokrecension. Maila författaren. Jobba med en skrivuppgift om Adels dröm som blir verklighet.
Lycka till med ditt och klassens arbete med Adels dröm.
Om du kommer på några egna arbetsuppgifter kring boken får du gärna dela med dig. Maila mig på anetteforfattare@gmail.com så kan jag publicera uppgifterna eller diskussionsfrågorna här i lärarhandledningen. På så sätt kan detta bli ett levande verktyg.
/Anette Aronsson